Казка «Чарівний посуд»
(з дітьми старшої групи)
(Діявідбувається
на подвір’їгуцульськогосільського двору. Декорації: на центральній
стіні велике усміхнене сонце; під стіною, на задньому плані, – макет сільської
хати; біля хати, під вікном – стіл; перед хатою – тин, прикрашений листям квасолі, перед тином –
пеньок.)
Дійові особи(усі вдягнені в українськийодяг з наголівникамивідповідного
посуду):
·
Горобчик – дитина в костюмігоробчика;
·
ДідГлечик – дорослий;
·
Горнятка-Двійнятка, Цукерниця, Колач,
Макітра, Дзбанок, Горнятко, Глечик, Горщик – діти.
Попередня робота: ознайомленнядітей
з творчістюмайстрівкерамікиГуцульщини, гуцульськимистравами;
розученнятекстіввіршів та пісень, ігор; виготовленняелементівкостюмів
(наголівники посуду) та декорацій.
Хідрозваги
(Підвеселуколомийкудіти,
які виступатимуть у ролі предметів посуду, забігають за тин, стають в ряд,
«сохнуть» на тину, махаютьсонечку руками.Співають пісню – на мелодію хороводу
«Сонечко» (автор музики Т.Голосун,«Дошкільневиховання», 2012№1):
– Сонечку, сонечку, типрийди до
нас,
Ми тебе вітаємо в
цейранковий час,
ЩобГоршечкипідсихали,
щобДвійняточкаблищали,
А Макітріщоббулоіз
тобою весело.
Сонечку, сонечку, глянь ізвисоти,
Ти, ласкавесонечку, цілий день світи,
ЩобиДзбанки не дрімали,
Цукорничкапосміхалась,
Щобусім, усімбулоіз тобою
весело.
Горобчик («кружляє» над
тином, співає – на мелодію коломийки):
– Нема краю
веселого,
як та Гуцульщина.
Де не глянеш, там на тину
Мальована посудина.
(Діти- посуд
берутьГоробчика в коло. Відбувається українська народна гра –
хоровод «Ой чоготи, Горобчику» (на мелодію української народної пісні
«Ой чого ти, метелику»):
– Ойчоготи,
Горобчику над нами літаєш?
Може, кращогоіз нас
собівибираєш?
Ой як станешвибирати,
втомишся маленький.
Будешцілий день шукати,
бо ми всігарненькі.
Горобчик на перший куплет
«літає» посередині зали, на другий – поміжтими,
хто зображає посуд. На останніх словах «посуд» завмирає,простягнувши
руки, доки Горобчик не торкнеться до одного з них. Обранадитина-«посуд» вклоняєтьсяГоробчику,
обкручується з ним і стає в середину кола. Гратриває.)
Горобчик:
– Де я тільки не
літав, а такого дива не зустрічав!
Макітра:
– Я велика,
круглобока,
Глибоченька і широка –
Мак у менірозтирають
І вареники на
стілвиставляють.
Ще й для стравбагатьох я
годжусь,
Тожмакітроюздавна зовусь.
Перше
Горнятко-Двійнятко:
–
Ми Двійняточкамаленькі,
Глибоченькі, веселенькі.
Полюбляємзвеселятись,
Смачні страви зберігати:
Борщик з квасолькою,
Куліш з бринзою.
Горобчик:
– Звідкививзялися,
Горнятка-Двійнятка?
Друге
Горнятко-Двійнятко:
– З гончарного
круга
Зійшли ми спочатку,
А потім нам
пензель
Боки розписав,
І жар у печі
Своїм духом
обдав.
Дзбанок:
–
Раз, два!
Раз, два!
Гончарітворять дива,
Берутьгрудочкиземлі –
Роблятьдзбаночкинові
Для гуслянки, для
маслянки, для ряжанки!
Горщик:
– А я горщик
новенький,
У земліводився,
Накружалівертівся,
На вогніпікся,
На базарібував,
Людей годував:
Галушками, гомбівцями,
книдлями!
Глечик:
– А мене ізглини
Створили руки малого
Марка
Для пряженого молока!
Цукерниця(виступаєхвалькуватонаперед, до Горобчика):
– Цукорниця я
чарівна
Серед вас така одна –
Солодощізберігаю
Тож мене тивибирай
І кращого не шукай!
(Діти-посуд
сперечаються.ВиходитьДідГлечик)
ДідГлечик:
– ЛетівГоробець,
Тайсів на стовпець
Вашійсварці – кінець!
(Тупає
ногою, діти-посуд розбігаються – повертаються на тин)
ДідГлечик (звертається до
«посуду»):
– А скажітьмені: хібасеред вас є хто не потрібний?
Колач:
– Ми в кожному домі
є
І призначеннямаємосвоє:
Горщик – щобборщикзварити,
Горнятко – водички попити,
А я, Колач – для узвару.
ДідГлечик:
– Годі, вжегоді вам
сперечатись, з Горобчикомбудемогратись.
Гра «Щозмінилось на тину». (ДідГлечикпропонуєГоробчиковіуважноподивитися
на тин і запам’ятати, який посуд де стоїть. ДаліпропонуєГоробчикузакритиочі, а
сам переставляє (прибирає,доставляє) «посуд». Горобчиквідгадуєщозмінилось,
якщопомиляється, дітийомупідказують.)
ДідГлечик:
– Ох, втомився я!
Піду, сяду спочивати (сідає на пеньокбіля тину)
Колач(підбігає, обнімає старого):
– Дідусю, а
розкажіть нам свою легенду.
Горобчик:
– Дужехочетьсяпочути.
ДідГлечик(запрошуєусіхприсістибіля себе, і розказує):
–
Утічаси, коли Господь Бог створивлюдину з глини івдихнув в неїжиття – стала людина живою душею. І
на землінародилосябагато людей. А для життяїмпотрібнобулобагато речей.
Побачилалюдина, що глина ліпиться, і виліпилаглечикгарноїформи. І як Земля,
прикрашена різнимигарнимиквітами, так і людина прикрасила той
глечикрізнимилінями, зображеннямиквіток, пташок, вигадливими узорами, і став віннібиживий.Дуже полюбивсяглечик
людам,
то й стали вони писати про ньоговірші таспіватипісні.
(ДідГлечикзапрошуєдітей
у хоровод «Веселий глечик»(
автор слів Богдан Радиш, мелодія на вибірмузкерівника)
Глечикумальований –
Полум’ямцілований.
Димомзакосичений,
Мійти, не позичений.
В фарбущокивимочив –
На полицювискочив –
Зжовтими оленями,
Зквітамизеленими.
Косівський, голублений,
Усіматилюблений!
Глече – карапузику,
Пальців тепла, музико.
ДідГлечик:
– Розважались ми на
славу, пора й частуватись! Несітьсвої страви, посуде наш славний.
(Дід
стелить на стілвишиванускатертину, діти-посуд забігають до хати, виносять
страви.)
Горобчик:
– Цвінь-цвірінь, день-делень
Якийсьогоднігарний день!
Дякующочастували,
Пісніспівали, танцювали.
Коментарі
Дописати коментар