Казка «Чарівний посуд»

Казка «Чарівний посуд»
(з дітьми старшої групи)
(Діявідбувається на подвір’їгуцульськогосільського двору. Декорації: на центральній стіні велике усміхнене сонце; під стіною, на задньому плані, – макет сільської хати; біля хати, під вікном – стіл; перед хатою – тин,  прикрашений листям квасолі, перед тином – пеньок.)
Дійові особи(усі вдягнені в українськийодяг з наголівникамивідповідного посуду):
·        Горобчик – дитина в костюмігоробчика;
·        ДідГлечик – дорослий;
·        Горнятка-Двійнятка, Цукерниця, Колач, Макітра, Дзбанок, Горнятко, Глечик, Горщик – діти.
Попередня робота: ознайомленнядітей з творчістюмайстрівкерамікиГуцульщини, гуцульськимистравами; розученнятекстіввіршів та пісень, ігор; виготовленняелементівкостюмів (наголівники посуду) та декорацій.
Хідрозваги
(Підвеселуколомийкудіти, які виступатимуть у ролі предметів посуду, забігають за тин, стають в ряд, «сохнуть» на тину, махаютьсонечку руками.Співають пісню – на мелодію хороводу «Сонечко» (автор музики Т.Голосун,«Дошкільневиховання», 2012№1):
       Сонечку, сонечку, типрийди до нас,
Ми тебе вітаємо в цейранковий час,
ЩобГоршечкипідсихали, щобДвійняточкаблищали,
А Макітріщоббулоіз тобою весело.
Сонечку, сонечку, глянь ізвисоти,
Ти, ласкавесонечку, цілий день світи,
ЩобиДзбанки не дрімали, Цукорничкапосміхалась,
Щобусім, усімбулоіз тобою весело.
Горобчик («кружляє» над тином, співає – на мелодію коломийки):
    Нема краю веселого,
                  як та Гуцульщина.
Де не глянеш, там на тину
Мальована посудина.
(Діти- посуд берутьГоробчика в коло. Відбувається українська народна гра – хоровод «Ой чоготи, Горобчику» (на мелодію української народної пісні «Ой чого ти, метелику»):
       Ойчоготи, Горобчику над нами літаєш?
Може, кращогоіз нас собівибираєш?
Ой як станешвибирати, втомишся маленький.
Будешцілий день шукати, бо ми всігарненькі.
Горобчик на перший куплет «літає» посередині зали, на другийпоміжтими, хто зображає посуд. На останніх словах «посуд» завмирає,простягнувши руки, доки Горобчик не торкнеться до одного з них. Обранадитина-«посуд» вклоняєтьсяГоробчику, обкручується з ним і стає в середину кола. Гратриває.)
Горобчик:
       Де я тільки не літав, а такого дива не зустрічав!
Макітра:     
       Я велика, круглобока
Глибоченька і широка
Мак у менірозтирають
І вареники на стілвиставляють.
Ще й для стравбагатьох я годжусь,
Тожмакітроюздавна зовусь.
Перше Горнятко-Двійнятко:      
       Ми Двійняточкамаленькі,
Глибоченькі, веселенькі.
Полюбляємзвеселятись,
Смачні страви зберігати:
Борщик з квасолькою,
Куліш з бринзою.
Горобчик:
       Звідкививзялися, Горнятка-Двійнятка?
Друге Горнятко-Двійнятко:     
       З гончарного круга
Зійшли ми спочатку,
А потім нам пензель
Боки розписав,
І жар у печі
Своїм духом обдав.
Дзбанок:
        Раз, два! Раз, два!
Гончарітворять дива,
Берутьгрудочкиземлі –
Роблятьдзбаночкинові
Для гуслянки, для маслянки, для ряжанки!
Горщик:
       А я горщик новенький,
У земліводився,
Накружалівертівся,
На вогніпікся,
На базарібував,
Людей годував:
Галушками, гомбівцями, книдлями!
Глечик:
       А мене ізглини
Створили руки малого Марка
Для пряженого молока!
Цукерниця(виступаєхвалькуватонаперед, до Горобчика):
       Цукорниця я чарівна
Серед вас така одна –
Солодощізберігаю
Тож мене тивибирай
І кращого не шукай!
(Діти-посуд сперечаються.ВиходитьДідГлечик)
ДідГлечик:      
       ЛетівГоробець,
Тайсів на стовпець
Вашійсварці – кінець!
(Тупає ногою, діти-посуд розбігаються – повертаються на тин)
ДідГлечик (звертається до «посуду»): 
       А скажітьмені: хібасеред  вас є хто не потрібний?
Колач:  
       Ми в кожному домі є
І призначеннямаємосвоє:
Горщик – щобборщикзварити,
Горнятко – водички попити,
А я, Колач – для узвару.
ДідГлечик:
       Годі, вжегоді вам сперечатись, з Горобчикомбудемогратись.
Гра «Щозмінилось на тину». (ДідГлечикпропонуєГоробчиковіуважноподивитися на тин і запам’ятати, який посуд де стоїть. ДаліпропонуєГоробчикузакритиочі, а сам переставляє (прибирає,доставляє) «посуд». Горобчиквідгадуєщозмінилось, якщопомиляється, дітийомупідказують.)
ДідГлечик:
       Ох, втомився я! Піду, сяду спочивати  (сідає на пеньокбіля тину)
Колач(підбігає, обнімає старого):
       Дідусю, а розкажіть нам свою легенду.
Горобчик:
       Дужехочетьсяпочути.
ДідГлечик(запрошуєусіхприсістибіля себе, і розказує):
                   Утічаси, коли  Господь Бог створивлюдину з глини івдихнув в неїжиття – стала людина живою душею. І на землінародилосябагато людей. А для життяїмпотрібнобулобагато речей. Побачилалюдина, що глина ліпиться, і виліпилаглечикгарноїформи. І як Земля, прикрашена різнимигарнимиквітами, так і людина прикрасила той глечикрізнимилінями, зображеннямиквіток, пташок, вигадливими узорами, і став віннібиживийуже полюбивсяглечик людам, то й стали вони писати про ньоговірші таспіватипісні.
(ДідГлечикзапрошуєдітей у хоровод «Веселий глечик»( автор слів Богдан Радиш, мелодія на вибірмузкерівника)
Глечикумальований –
Полум’ямцілований.
Димомзакосичений,
Мійти, не позичений.
В фарбущокивимочив –
На полицювискочив –
Зжовтими оленями,
Зквітамизеленими.

Косівський, голублений,
Усіматилюблений!
Глече – карапузику,
Пальців тепла, музико.
ДідГлечик:
       Розважались ми на славу, пора й частуватись! Несітьсвої страви, посуде наш славний.
(Дід стелить на стілвишиванускатертину, діти-посуд забігають до хати, виносять страви.)
Горобчик:
       Цвінь-цвірінь,  день-делень
Якийсьогоднігарний день!
Дякующочастували,
Пісніспівали, танцювали.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Фольклорна веселка